23, 24 i 25 de Juliol
Al Centre d’Art i Natura de Farrera
Coordina Josep Mañà
“La natura és mare i és mestre”
Heike Freire (Filòsofa i formadora)
Les Primeres Jornades ESCOLA I NATURA de Farrera volen dedicar un temps i oferir un espai d’encontre i de diàleg a totes aquelles persones per les quals aquest binomi forma part de la seva acció, dels seus interessos i de les seves inquietuds.
Adreçades especialment als qui tenen cura del desenvolupament i la formació dels infants, les Jornades ESCOLA I NATURA volen esdevenir un fòrum de reflexió, de presentació de propostes i d’intercanvi de visions i d’experiències entorn la consideració i el paper de la natura en les concepcions pedagògiques i en les pràctiques educatives.
La convicció de que la relació amb la natura és el millor mitjà per a un desenvolupament harmònic i que l’observació i el seu estudi han estat el fonament dels sabers de les diferents àrees del coneixement, són els elements subjacents que han motivat l’organització d’aquestes jornades.
Col·laborar a estendre l’estima i el respecte a la Natura, vindicar el paper cabdal que ha de tenir aquesta com a referent i mestre, significar Farrera com a municipi educador i col·laborar a conformar el territori pirinenc per la innovació pedagògica, són també anhels i desideràtums de les jornades.
PROGRAMA:
Divendres, 23
Tarda, de 18h a 20h.
18h – Presentació de les Jornades. Josep Mañà
18:10h – La Natura aliada pel desenvolupament òptim dels infants i els seus processos d’aprenentatge. Les escoles de bosc: una opció pedagògica i de vida. Vicky Mateu
19h Pausa
19:10h – La Natura, element central en l’educació d’un infant. Visió des de la mirada de la Pedagogia Waldorf. El ritme, part essencial de la natura, del joc i de l’aprenentatge. Alba Rodriguez Mestre i Alicia Saiz
Dissabte, 24
Matí, de 10h a 13:30h
10h – Taller: Una sessió d’escola de bosc per a infants. Vicky Mateu
11:30h pausa
11:45h – La Natura com a medi d’aprenentatge i de coneixement. Una visió espiritual des de la perspectiva Montessori. Susanna Fernando
Tarda, de 16h a 19h
16h- Experiències pedagògiques realitzades per escoles de la comarca a l’entorn natural. Tati Finchi
17h- Taller: Propostes de moviment creatiu a la natura que es poden realitzar amb infants. Anna Rubio
Diumenge, 25
Matí, de 10h a 13h
10h- Col·loqui sobre les conclusions de les jornades, sobre la implementació d’activitats i propostes que posin la Natura al centre de la programació escolar. Moderen Josep Mañà i Anna Mestre
11:30h- Descans
11:45h- Estratègies al Pallars per avançar en aquesta direcció i cloenda de les Jornades. Josep Mañà
PONENTS PARTICIPANTS:
Vicky Mateu
Mare, acompanyant familiar, intèrpret-traductora i doula. Especialista en desenvolupament infantil. Visc 10 anys a Anglaterra on entro en contacte amb les escoles de bosc. Acompanyo i coordino des del 2010 projectes d’educació viva i de bosc a Catalunya. Ofereixo formació i assessorament en innovació pedagògica.
Anna Rubio
Creadora i professora de moviment a la natura, psicòloga i terapeuta a través del moviment i la dansa.
Es forma en dansa contemporània i a partir del 2008 s’especialitza en moviment creatiu a la natura de la mà de Paula Kramer i del mestre Suprapto Suryodarmo amb la seva tècnica Amerta Movement.
Des del 2006 imparteix classes de moviment i dansa per a infants i adults. Ha creat nombroses peces site specific a la natura participant en festivals com el MAU de Granollers, MIAU de Caldes de Monbui, Festival Saó de Farrera, Apple Fest. de Letònia, Suko Temple i Art i Religiositat de Java, Natures, de la Segarra, L’Escletxa del Bruc, Paissatge expandit, de Deià, entre altres.
És a més fundadora i gestora de l’Espai Dansa Natura i del Cicle d’Arbres Monumentals a l’Alt Pirineu.
+info www.dansanatura.com
Susanna Fernando
Es defineix a sí mateixa com a…
Investigadora dels processos de desenvolupament, d’aprenentatge i relacionals d’infants, adolescents i adults. Creadora i cultivadora d’espais que permetin l’expressió genuïna de cada ésser.
Facilitadora d’experiències que ens connectin amb la força interna, les capacitats i les potencialitats inherents a cada ésser humà.
Amant de la natura i dels processos que aquesta ens ofereix, caminant pels paisatges de la terra, de la pell i de l’ànima.
En la seva activitat…
Creadora de la metodologia Educar el Ser, per a acompanyar el desenvolupament integratiu de les persones individuals i dels equips educatius.
Creadora del Centre Educatiu i de Creixement ATENEA, a Celrà (Girona) que té per objectiu contribuir a desenvolupar les habilitats, potencialitats i talents d’infants, adolescents i adults, tant famílies com mestres.
Desenvolupa programes d’immersió a la natura per a infants, adolescents i famílies.
Fa conferències i difon temes educatius i de desenvolupament humà.
Formadora de formadors.
Assessora d’equips docents.
Postgrau en Lideratge i Desenvolupament de Persones.
Màster en Educació Montessori.
Professora de secundària.
Tècnic Superior en Educació Infantil.
Llicenciada en Belles Arts.
Alba Rodriguez Mestre
Llicenciada en Geografia, UAB CAP
Formació en Pedagogia Waldorf – Cicle primària i cicle 0-3 anys. Especialització en arts Plàstiques.
Nascuda als Pirineus, Farrera de Pallars (Pallars Sobirà̀) tinc l’oportunitat de viure i créixer en un ambient rural. L’any 2004 vaig a Barcelona a estudiar la Llicenciatura de Geografia, i en acabar torno al Pallars Sobirà̀ on se’m ofereix feina en la mateixa comarca. Amb 24 anys conec la Pedagogia Waldorf i l’Antroposofia, i començo una estreta relació́ amb el Brasil on finalment, l’any 2013, hi vaig a viure. El 2014 començo el Seminari de Pedagogia Waldorf i al cap de poc m’incorporo a treballar a l’Escola Waldorf Aitiara, com a professora de treballs manuals i arts plàstiques.
M’agrada treballar amb les mans i els processos artístics, i això̀ fa que aprofundeixi en aquest camp de la Pedagogia Waldorf.
Al 2021, començo a treballar a l’Escola Krisol Waldorf-Steiner, a Premià de Dalt, com a tutora d’un grup de primer de primària.
Alicia Saiz
Formacions en: Pedagogia infantil Waldorf. Pedagogia primària i secundària Waldorf.
Artteràpia antroposòfica.
Directora de l’escola El Rogle Waldorf-lliure de Talarn.
Tati Finchi
Nascuda i criada a Brussel·les (1985). He estudiat arts escèniques, amb especial atenció al teatre i l’audiovisual. Després de treballar davant de les càmeres, vaig descobrir la bellesa d’utilitzar l’art com a eina de transformació i expressió social.
Fa gairebé 5 anys em vaig mudar a Pallars Sobirà i visc a Alendo.
Com a mare de dos fills, aviat vaig notar que els nens i els joves pateixen exclusió geogràfica i social, on l’accés a l’art i la cultura és una de les complicacions.
Vaig començar a impartir tallers a les escoles rurals i més tard a les escoles primàries i secundàries de Sort.
Crec que no he d’ensenyar res a ningú, sinó donar eines per a l’expressió és la millor manera de comunicar-se, en el meu cas m’encanta oferir eines creatives visuals i expressives i utilitzar un problema social com a motiu i inspiració per a la creació. El treball multidisciplinari fa que sigui accessible per a moltes persones diferents.
L’associació Xisqueta em va apropar al treball rural, descobrint el món dels pastors, el procés de la llana i l’artesania. Em va apassionar l’oficina i vaig treballar amb els instituts i les escoles primàries per reflexionar i compartir el coneixement d’aquesta professió oblidada.
Ara començo la meva pròpia casa de producció, Alendo Production, on ens centrem en projectes socials, culturals, ambientals i educatius i els transformem en un llenguatge visual.
M’encanta crear i el món rural m’inspira tant amb la seva bellesa, les seves oportunitats i els seus problemes desafiants on les solucions creatives poden ser la solució.
MATRÍCULA
Preu: 100€, 50€ per als residents a l’alt pirineu.
L’ingrés de la matrícula farà efectiva la inscripció: ES07 2100 0228 4102 0003 9939, poseu el vostre nom i cognom i el concepte “Escola Natura”.
ORGANITZACIÓ:
Josep Mañà
COORDINACIÓ:
Anna Mestre
COL·LABORADORS:
Ajuntament i veïns de Farrera
Formulari de preinscripció
Un cop rebem la teva petició ens posarem en contacte amb tu per formalitzar la matrícula.